14 nov

Wij controleerden meer dan 75 webshops op regelgeving en dit kwamen we tegen…

De afgelopen weken hebben wij hard gewerkt aan alle Reinlab Webshop Check aanvragen die wij hebben binnenkregen. Daarbij hebben wij gelet op verschillende juridische regels waar webwinkels aan moeten voldoen, zoals het herroepingsrecht, garantiebepalingen, correcte algemene voorwaarden en privacy regelgeving.

Resultaat: tot zover hebben we maar liefst één webwinkel gevonden die daadwerkelijk aan alle regelgeving voldoet.  Yup, maar één.

Nu vraag je je vast af wat er dan bij de rest misgaat. Wij hebben de 5 meest voorkomende blunders op een rijtje gezet:

  1. ALGEMENE VOORWAARDEN!

Waar te beginnen? Meerdere versies op dezelfde website, gekopieerde standaarden waarbij invoervelden open zijn gelaten en bepalingen van Belgisch recht. Niets lijkt te gek.

  1. Je staat zelf garant voor je producten!

Webshops mogen als verkopers consumenten bij garantievragen niet zomaar doorverwijzen naar de fabrikant. Verkopers hebben een eigen verantwoordelijkheid voor de producten die zij verkopen.  Veel webshops hebben hier (onterecht)  geen boodschap aan en sturen hun consumenten dus daar naar de fabrikant. Zo werkt het dus niet.

  1. Zeven dagen bedenktijd?

Het lijkt nog niet bij veel webshophouders binnengekomen te zijn, maar toch al enige tijd is de termijn waarbinnen consumenten de overeenkomst op afstand kunnen ontbinden  7 dagen naar 14 dagen verlengd. Daarnaast koppelen veel webshops deze ontbindingstermijn rechtstreeks aan de termijn voor het terugsturen van de producten. Dit gaat op erg veel webshops nog steeds fout.

  1. Een keurmerk is lang niet alles

‘Ik heb een keurmerk, dus dan is alles toch goed geregeld?’ Helaas, dit is zeker niet altijd het geval.  Bij bijna elke webshop met een keurmerk zijn er nog voldoende verbeterpunten vindbaar.  Het gaat vaak mis bij het updaten van informatie en het aanvullen van standaarddocumenten. Gebruik je voorwaarden of andere standaarddocumenten via je keurmerk, controleer dan of ze bij jouw aanbod en situatie  passen.

  1. It’s all about the privacy!

Op het gebied van privacy moet er bij bijna alle webshops die we controleren nog veel gebeuren. Het ontbreken van beveiligde verbindingen bij het invoeren van gegevens  komt nog vaak voor. Ook wordt er maar weinig concreet geïnformeerd in een privacystatement, terwijl deze steeds vaker worden gelezen. Het is 2016: online privacy en beveiliging is essentieel.

Bevat jouw webshop de bovenstaande of andere juridische missers, dan  kan het je echt hoge boetes opleveren (Bever en Coolcat betaalden laatst opgeteld zo’n € 420.000,- aan boetes).

Het goede nieuws is dat de bovenstaande problemen erg makkelijk zijn te op te lossen door de juiste informatie op de juiste plek te zetten. Niet moeilijk maar wel verstandig. Twijfel je of je eigen webshop compleet is of wil je meer weten? Mail ons: info@reinlab.nl!