LOADING...
16 dec

Wat betekent een webshop keurmerk eigenlijk? (Spoiler: niet altijd wat het zou moeten betekenen)

Als webshophouder heb je het vast wel eens overwogen: het nemen van een keurmerk. Eén van de hoofddoelen van zo’n keurmerk is het geven van vertrouwen: zowel vertrouwen vanuit de consument (“deze webshop is oké”) als vanuit de ondernemer (“ik heb mijn zaakjes op orde”). Wij hebben een aantal in Nederland te verkrijgen keurmerken onder de loep genomen en daaruit blijkt dat dit lang niet altijd betekent dat de ondernemer de boel juridisch écht op orde heeft.

Het probleem is hierbij dat de toezichthouder, de Autoriteit Consument en Markt (ACM) met name de regels betreffende het herroepingsrecht strikt interpreteert. Afgelopen oktober legde de ACM aan een vijftal webshops hoge boetes op wegens het overtreden van deze regels. Hierbij gaf de ACM bijvoorbeeld aan dat het informeren over het herroepingsrecht via algemene voorwaarden niet voldoende is omdat deze een ‘’te algemene benaming’’ hebben. Je mag niet van consumenten verwachten dat ze daar dus in gaan zoeken naar informatie over het herroepingsrecht.

Bij webshops met keurmerken staat de informatie over het herroepingsrecht in de standaard aangeleverde algemene voorwaarden vaak prima beschreven. Zoals aangegeven vindt de ACM dit dus niet voldoende. Het wordt pas interessant bij het informeren van de consument buiten deze algemene voorwaarden. Op dit vlak gaat het alleen nog vaak genoeg mis: zowel met of zonder keurmerk. Informatie is vaak nog onvolledig, de uitzonderingen in strijd met de wet en er zijn geen mogelijkheden voor de ondernemer om waardevermindering te verrekenen.

Dit roept een interessante vraag op: wat nu wanneer er een boete wordt opgelegd? Wie is er dan eigenlijk aansprakelijk? Mag je er niet op vertrouwen als ondernemer dat, wanneer je naar beste kunnen (je bent natuurlijk geen jurist) de instructies volgt en dit wordt gecontroleerd en bevestigd via een keurmerk, dat je goed zit? Grote kans dat deze vraag zich in de praktijk af gaat spelen.

Gelukkig is er ook goed nieuws: de oplossing hoeft niet ingewikkeld te zijn. Twijfel je of je eigen webshop compleet is of wil je meer weten? Mail ons dan gerust: info@reinlab.nl!