08 feb

Staan Nikkie Plessen, Roy Donders, Josh Veldhuizen en Demy de Zeeuw boven de wet?

Wat hebben Nikkie Plessen, Roy Donders, Josh Veldhuizen en Demy de Zeeuw met elkaar gemeen? “Ze hebben allemaal een eigen kledinglijn”. Dat klopt! Maar dat is niet het enige dat ze met elkaar gemeen hebben: ze hebben daarnaast allemaal een webshop behorend bij deze kledinglijn die juridisch niet op orde is.

Nikkie Plessen heeft een webshop voor haar kledinglijn genaamd NIKKIE. Op het eerste gezicht ziet alles er keurig uit maar als je beter kijkt, valt 1 ding gelijk op: er is nergens een privacy policy te vinden. Ook in het bestelproces zelf gaat het één en ander mis. Alles ziet er keurig en strak uit, maar de algemene voorwaarden waarmee je akkoord dient te gaan zijn een hele andere versie dan de algemene voorwaarden die te vinden zijn in een link onderaan de webshop. De algemene voorwaarden die ons bij het afrekenen getoond worden hanteren daarnaast een heel andere termijn voor herroeping dan wettelijk is toegestaan: 7 dagen in plaats van de wettelijke 14 dagen. Nikkie is ondanks deze fouten wél aangeschreven bij Webshop Keurmerk…

Dan Roy Donders. Met zijn webwinkel Rojami’s kleedt hij iedereen in het land. Op zijn webwinkel is wél een privacy policy te vinden, maar helaas gaat het ook hier goed mis bij de voorwaarden voor ruilen en retourneren: op de website wordt 7 dagen vermeld in plaats van de wettelijke 14 dagen. Vervolgens worden er bij het bestellen helemaal geen algemene voorwaarden ter hand gesteld en hoeven we deze niet te accorderen bij het afrekenen.

Het kledingmerk Josh V, opgericht door Josh Veldhuizen, doet het al aanzienlijk beter. Ook hier lijkt op het eerste gezicht alles goed te zijn. Josh is ook nog eens lid van  Thuiswinkel Waarborg. Maar dan vinden we toch een klein foutje: “Alle artikelen kunnen binnen 14 dagen na ontvangst van de order geretourneerd worden.” Dit is niet geheel onjuist, maar wel erg onduidelijk geformuleerd. Even voor de duidelijkheid: wettelijke gezien heb je 14 dagen de tijd om aan te geven dat je iets terug wil sturen. Na dit aangegeven te hebben, heb je nog 14 dagen om dit ook daadwerkelijk te doen.

Tenslotte bekeken we de webshop van Demy de Zeeuw en zijn kledinglijn Balr. Op zijn website zijn geen privacy policy of algemene voorwaarden te vinden. Wél vinden we veel trackers die gegevens over jou als bezoeker verzamelen. Verder vinden we een kopje voor retourneren, maar wanneer we deze aanklikken, lijkt het alsof we naar een andere website doorgelinkt worden. Ook hier worden weer eigen regels gehanteerd: binnen 14 dagen moet de aankoop geretourneerd worden onder opgave van een reden. Nergens wordt gerefereerd aan de beslistermijn van 14 dagen. In het bestelproces worden ons geen algemene voorwaarden meer getoond en hoeven we ook nergens mee akkoord te gaan. Pas na even zoeken vinden we de algemene voorwaarden onder het kopje ‘customer service’. Echte algemene voorwaarden kun je ze alleen niet bepaald noemen, er staat enkel iets vermeld over de identiteit van de webshop.

Zijn dit dan de enige BN’ers? Nope bijvoorbeeld ook de jongens van StukTV maken juridische fouten in hun webshop. Het lijstje lijkt oneindig.

Lieve Nikkie, Roy, Josh, Demy en StukTV: wanneer gaan wij eens een kopje koffie drinken en jullie webshop 100% juridisch correct maken? Mail of bel ons! info@reinlab.nl / 0653233314

We hebben voorafgaand aan het schrijven van dit blog met alle bovengenoemde webshops contact gezocht om ze te wijzen op de gemaakte fouten.